Terug naar het overzicht

Investeren in mentale gezondheid op het werk: vijf praktische tips

De cijfers rond werkstress en burn-out zijn al jarenlang hoog, en corona heeft het er niet beter op gemaakt. 1 op de 6 werknemers heeft te maken met burn-outklachten. Opvallend feitje: als werknemers stress ervaren op het werk, proberen ze dat vaak zelf op te lossen. De drempel om in gesprek te gaan met hun werkgever is hoog. Slechts één op de drie werknemers stapt naar de baas.

Werknemers die op hun tenen lopen, gaan vaak zelf aan de slag om te zorgen dat stress niet de overhand krijgt. Ze proberen met name de scheefgegroeide balans tussen werk en privé te herstellen, door in hun vrije tijd het werk zoveel mogelijk los te laten en ontspanning in te bouwen. Daar is niets mis mee, sterker nog: burn-out ontstaat niet door te hard werken, maar voornamelijk door gebrek aan herstelmogelijkheid. Wat kun je als werkgever hierin betekenen?

Mentale fitheid

Wanneer we spreken over vitaliteit op de werkvloer, denken we vaak  in eerste instantie aan de lichamelijke gezondheid van medewerkers. Ergonomische werkplekken, preventieve medische check-ups, fruit tijdens vergaderingen. We zien het overal steeds meer en dat is goed. Tegelijk is er een andere trend gaande – door te investeren in de mentale gezondheid van medewerkers vergroten werkgevers de inzetbaarheid. Dit vergt maatwerk: een persoonlijke aanpak, die voor iedere medewerker anders kan zijn. Een behoorlijke investering, maar alle moeite waard. Hoe begin je, en waar let je op?

1.) Ken je pappenheimers

Burn-outklachten komen vaker voor bij mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, die de lat hoog leggen, hard werken en loyaal zijn aan het bedrijf. Bij welke werknemers zie jij deze eigenschappen? Hoe kun je hen tegen zichzelf beschermen? Wanneer het niet nodig is dat je hen extra het vuur aan de schenen legt, doe dat dan niet. Ga met hen in gesprek over hun wensen, en laat hen het eigen werkritme bepalen. In de trainingen die wij geven zoomen we ook in op de verschillende gewoontetypen van mensen, zodat daar onderlinge erkenning en waardering ontstaat.

2.) Neem de werksfeer geregeld onder de loep

Psycholoog Geertje van Daalen onderzocht hoe sociale steun onder collega’s helpt om stress te verminderen. Ingrijpen in de werksfeer heeft daarom een preventieve werking. Communiceer en formuleer positief, geef ruimte aan creativiteit en maak werk van waardering. Ga daarnaast in gesprek met ontevreden medewerkers en werk samen aan oplossingen.

3.) Denk na over beleid om burn-outs te voorkomen

Ruim dertig procent van de werkgevers heeft helemaal geen beleid op dit punt, terwijl veel seinen op rood staan: bij ongewijzigde werkomstandigheden verwacht meer dan tien procent van de werknemers binnen een jaar een burn-out te krijgen. Opvallend is dat Nederland achterloopt met het faciliteren van mentale gezondheid. In andere Europese landen is dit al veel gewoner, blijkt uit recent onderzoek van risicoadviseur AON, uitgevoerd door Ipsos. Nederlandse werknemers zien maatwerk voor mentale gezondheid vaak als een service, in plaats van een investering die zich ook weer terugbetaalt. Maar een fitte werknemer is vrolijker, productiever, verzuimt minder en zorgt voor een positieve werksfeer, blijkt uit onderzoek van TNO. Voor het onderzoek werd werknemers gevraagd wat men zelf belangrijk vindt om fit te blijven. Een ruime meerderheid, zeven op de tien, vindt een goede werk-privé balans een absolute topprioriteit. De meesten vinden dit zelfs belangrijker dan baanzekerheid!

4.) Schakel een trainer of psycholoog in

Bedrijven faciliteren steeds vaker gesprekken met een trainer of coach voor hun medewerkers. Door middel van coaching en training kan er in korte tijd veel bereikt worden door je belastbaarheid te ontdekken en handvatten te geven hoe je leeft en werk vanuit je hart in plaats van stress. Van streven naar leven, ook op de werkvloer.

5.) Gun je werknemers hun hersteltijd

We weten het, maar toch doen we er vaak weinig aan: een overvloed aan informatie en prikkels brengt stress met zich mee. 47% van de werknemers is buiten werktijd vaak of altijd bereikbaar. In onder andere België, Frankrijk en Luxemburg zien we voorbeelden van bedrijven waar medewerkers ’s avonds en in het weekend geen werkmails ontvangen. Dit kan helpen bij het creëren van rust. Wil je je werknemers inspireren om rust een goede vriend van werk te laten worden? Wij helpen je graag, zie hieronder voor ons aanbod.

Denk eens na over wat je als werkgever kunt betekenen voor je belangrijkste kapitaal – je mensen. Hoe is het gesteld met de mentale weerbaarheid van je medewerkers? En wat kun je preventief doen? Want ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen!

Aanbod

  1. Wij organiseren trainingen op maat voor werknemers. De achtweekse training bij het boek De kracht van rust combineert online seminars, training en video via app en lezen van het boek. Dit programma wordt hooggewaardeerd (gemiddeld 8,5) en vaak meerdere malen aangeboden via ontwikkelacademies van bedrijven. Neem contact op als je meer wilt weten, of neem een kijkje op de website. 
  2. Meer hulp nodig? Ons online jaartraject met offline dagen wordt vaak vergoed vanuit opleidingsbudget, voor mensen die structureel willen werken aan hun veerkracht.
  3. Maak een combinatie rust & waardering door het schenken van een cadeau of kerstpakket ontspanning. Daarin vind je niet alleen chocola en thee of whiskey, maar ook het boek De kracht van rust (Beste Spirituele Boek van 2021). Aanvullend is een workshop voor jouw organisatie mogelijk. Meer informatie vind je op de website van Batach.

 

Reviews achtweekse training De kracht van rust

‘De training heeft me handvatten gegeven om rustiger te worden en een andere kijk op het leven en werken te krijgen. De gedoseerde informatie werkt voor mij goed.’

‘Deze training was een enorm cadeau van de werkgever aan mij. Ik heb er zo van genoten. Het zat zo knap in elkaar verweven, dat het aandeed als kunst.’

‘Inspirerend en origineel. Ik wist niet dat je werk en rust ook op deze manier kon bekijken en het heeft mijn mindset echt veranderd. Heb er zeer veel waardevolle inzichten uit opgedaan.’

‘Ik vind het wel een avontuur om zo met mezelf, mijn werk en mijn rust bezig te zijn.’

‘Voorheen was ik gewoon doodop aan het eind van een rusteloze dag, besefte ik niet echt dat ik dat toch echt mezelf aandoe. Ik ben me na de training veel bewuster van hoe ik werk, en merk ook vaak dat ik toch nog te weinig rust neem. Alleen weet ik het nu en kan ik besluiten om het te negeren of er iets mee te doen.’

Blijf op de hoogte

Het leven heeft al zoveel in zich, voordat wij er iets van ‘maken’.

Mirjams Leestafel

Schrijf je in voor Mirjams Leestafel en ontvang inspiratie en onthaasting voor je dagelijks leven.